Témata: 

Beh a bolesti lýtok

Nejčastější bolestí začínajících i pokročilých běžců jsou bolesti lýtek. Mohou vznikat při jednorázové, ale také při dlouhodobější námaze, u které by měl každý z nás být obezřetný a dbát na rady a tipy, které jsme pro vás připravili.

Tlač
E-mail

Bolesti v lýtku najčastejšie spôsobené preťažením, opakovane zlým pohybom alebo prípadne aj zle zvolenou obuvou na šport. Je to jedna z najčastejších príčin, ktorá môže ukončiť váš tréning/beh. Ak máte len malé zášklby v lýtku, tak postačí prejsť z behu do chôdze a po chvíľke by mala bolesť odznieť, a vy tak môžete pokračovať vo svojej trase. Ak je však bolesť veľká a postupne sa zväčšuje, tak je veľmi pravdepodobné, že vás kŕč vyradí zo športového života na niekoľko dní. Príčin vzniku kŕčov je veľa, najčastejšími dehydratácia, nedostatok minerálov v tele, pretrénovanosť alebo zlé zaťaženie plôšok nôh pri behu.

Čo robiť v prípade, ak dostanete kŕč?

V prvom rade je najlepšie pokúsiť sa kŕču predísť tým, že pozastavíte svoj beh v okamihu, keď máte pocit, že by ste mohli kŕč dostať. Potom je dobré pomaly a plynulo pretiahnuť sval do celej jeho dĺžky. V prípade, že bolesť odznie, je vhodné sa rozbiehať pomaly, ak však kŕč neustúpi ani po pretiahnutí, je dobré jemne rozmasírovať lýtka a ísť pomalou chôdzou.

Správne zvolená obuv na beh je tým najdôležitejším aspektom každého bežca. Preto je dobré sa pri výbere topánok poradiť s odborníkom a nechať sa napríklad otestovať na diagnostickom prístroji, z výsledkov ktorého je možné nájsť správnu obuv práve pre vás.

Zápal Achillovej šľachy

S bolesťou lýtka sa stretol každý z nás minimálne raz, najčastejšie však išlo o epizódnu záležitosť po behu či akomkoľvek inom tréningu. Ak však k bolesti v oblasti lýtka dochádza častejšie, mohlo by ísť o zápal Achillovej šľachy. Najčastejšími príčinami sú:

  • Zlá technika behu
  • Zlá obuv
  • Nedostatočné pretiahnutie
  • Prechladnutie počas zimných mesiacov

V prípade problémov je najlepšie vynechať akúkoľvek športovú aktivitu, ktorá by vám bolesť spôsobovala. Ak sú bolesti veľké, je vhodný pokojový režim. V prípade zápalu či zdurenia je vhodné teplé miesto chladiť a navštíviť odborníka, fyzioterapeuta.

Ako posilniť lýtka?

Najlepším cvikom na posilnenie lýtok je jednoduchý cvik, ktorý sa dá praktikovať v podstate všade. Postavíte sa na okraj schodu a položíte naň len prsty nôh. Zvyšok plôšky necháte vo vzduchu a pomaly idete celým telom pod úroveň schodu. Chvíľu v tejto fáze zotrvajte a potom choďte naspäť nahor. Pri tomto cviku by ste mali cítiť slabé pnutie v oblasti achilovky, nie však ostrú bolesť. Sériu opakujte 3 x 10 cvikov po sebe.