Témata: 

Bolesti členkov

Bolesť alebo zranenie členkov je jedným z najčastejších problémov bežcov, ktorý môže mať hneď niekoľko príčin. Práve bolesť je tou najlepšou indikáciou pre telo, ktoré sa nám snaží naznačiť, že je niečo v neporiadku. Z toho dôvodu by sme ho mali poslúchnuť a rozoznať typ informácií, ktorý nám daná bolesť odovzdáva.

Tlač
E-mail

Najčastejšie dochádza k zraneniu členku z dôvodu jeho nestability, čo môže obmedziť váš výkon, a zároveň hrozí väčšie nebezpečenstvo úrazu. Najlepšie si stabilitu svojho členku overíte dvoma jednoduchými cvikmi.

Pri jednom z nich sa postavíte pred zrkadlo, aby ste videli na celé chodidlo, a zdvihnete jednu nohu hore. V prípade, ak nie ste schopní udržať rovnováhu, je vaša stabilita zlá. Ak však zvládnete prvý cvik bez ťažkostí, tak vyskúšajte ešte druhý cvik. Postavte sa na mäkký vankúš alebo penový matrac a opäť vyskúšajte svoju stabilitu. Tento cvik je už náročnejší, pretože Vás pripravuje na nestabilný podklad, po ktorom bežci behajú veľmi často – hovoríme o kockách na ulici, asfalte a pod.

V prípade, že nemáte problémy ani s jedným z týchto cvikov, ste určite pripravení vybehnúť do terénu a nemusíte sa obávať zranenia v oblasti členkov.

 

Najčastejšie príčiny bolesti členkov:

  • Zlá obuv
  • Zlá bežecká technika na akomkoľvek povrchu
  • Hypermobilita, kedy kĺb nie je dostatočne spevnený a dochádza k preťaženiu celého kĺbu
  • Nevhodne zvolený terén, na ktorom bežec nezvláda správnu techniku behu

 

Najčastejšie úrazy členkov

K najčastejším úrazom dochádza v oblasti členkového kĺbu, a to predovšetkým pri opakovane zlom nášľape alebo došliapnutí s vyvrátením kĺbu mimo svojej osi. Tým sa poškodia väzy, ktoré sú slabšie ako väzy vnútorné. Rozlišujú sa tri stupne poškodenia:

  1. Natiahnutím došlo k minimálnemu pretiahnutiu väzov, ale nedošlo k ich pretrhnutiu. Bežec je tak schopný v behu pokračovať, ale po chvíli mu členok začne opúchať. Malý opuch zmizne približne po dvoch až piatich dňoch, kedy úplne vymizne.
  2. Natiahnutie väzov s mikrotrhlinami, pri ktorom dochádza k bolestivému opuchu a veľkému obmedzeniu pohybu.
  3. Pretrhnutie väziva, kedy je hybnosť kĺbu výrazne obmedzená veľkým opuchom a bolesťou

V takýchto prípadoch je dobré začať s liečbou okamžite, tkanivo ľadovať, ale opäť dávať pozor na podchladenie. Nohu je dobré mať v zdvihnutej polohe, zafixovať ju a minimalizovať nášľap.

 

Cviky pre zlepšenie stability členku           

Stoj na jednej dolnej končatine je cvik, pri ktorom sa postavíte naboso oboma nohami na rovnú podložku. Svoju váhu rozložíte medzi päty, malíčky a palce na nohách. Jednu nohu zdvihnete tak, aby boli členok, koleno a bedrový kĺb v pravom uhle voči sebe, a ruky necháte pozdĺž tela. Pomaly vrátite nohu na zem do polohy, z ktorej ste začínali, a vymeníte ju za druhú končatinu. Ak sa vám tento cvik zdá jednoduchý, skúste pri ňom zavrieť oči.