Témata: 

Cvičenie na cestách: Časť 1. – v aute

Dnešná digitálna doba je až neuveriteľne rýchla a s tým súvisí i fakt, že sa zrýchlilo aj cestovanie. Už je to dávno, čo sme sa tešili minimálne pol roku na nejakú dovolenku alebo len na kratší výlet. Dnes stačí pár kliknutí na notebooku, chytrom telefóne či tablete a druhý deň môžeme byť na opačnom konci sveta.

Tlač
E-mail

Život sa nám všetkým zrýchlil, ale naše telá sú stále rovnaké. Aj keď si väčšia časť populácie cestovanie a s ním spojené ďalšie možnosti chváli, ani si nestíhame uvedomiť, že naše telo občas protestuje. Najčastejším dopravným prostriedkom býva auto, ktorým veľká časť vodičov vyráža na dovolenku. V aute strávia niekoľko hodín nielen šoférovaním, ale tiež stánim v kolonách.

Málo priestoru nevadí

Mnoho vodičov možno namietne, že sa musí počas jazdy sústrediť na cestu a cvičenie nepripadá do úvahy − s tým samozrejme súhlasíme. Pokiaľ si však dávate pauzu alebo stojíte v kolóne, môžete dopriať odpočinok nohám, rukám ponaťahovať chrbát a trochu si v aute zacvičiť. Bolo by dobré uvedomiť so, že tešiť sa na výlet alebo dovolenku je síce pekní, ale následky cesty nás môžu trápiť ešte v priebehu dovolenky alebo nám ju môžu celú skaziť.

Vynález, ktorý výrazne uľahčuje cestovanie

Je úžasné, ak si môžeme v aute nastaviť príjemnú teplotu a nemusíme sa škvariť v teple. S klimatizáciou je to ale ako s ohňom  − je to dobrý sluha, ale zlý pán. Mali by sme ju nastaviť približne o 5° C nižšie, než je teplota vonku, aby telo nedostalo pri vystupovaní z auta šok. Ak je človek náchylnejší alebo má oslabenú imunitu, môže si z dovolenky namiesto zážitkov doviezť angínu.

Cvičenie v aute

Sedadlo vodičovi nedáva priestor na väčšie cviky, čakanie na semafóroch alebo v kolónach môžete ale využiť na pretiahnutie svalstva. „Vždy je však nutné dodržiavať pravidlá cestnej bezpečnosti,“ upozorňuje fyzioterapeutka Mgr. Sylva Janečková. Postupne preťahujeme krčnú chrbticu a horné končatiny.

 

Cvik „zásuvka“

Sedíme vo vzpriamenej polohe a postupne zasúvame krčnú chrbticu do hlavovej opierky. Počas cviku voľne dýchame a pozeráme sa stále pred seba.

 

Naťahovanie trapézov

Jednu končatinu dáme pod sedadlo a hlavu ukloníme na druhú stranu, ako keby sme chceli položiť ucho na rameno. Vrátime sa do vzpriamenej polohy krčnej chrbtice a pritiahneme hlavu dole k hrudníku. Oba cviky niekoľkokrát opakujeme.

 

Krúženie zápästím

Prstami spojíme ruky pred sebou, ruky prepneme a natiahneme. Cvik niekoľkrát opakujeme.

Pauza je nutná

Profesionálni vodiči môžu bez prestávky šoférovať 4,5 hodiny. Pokiaľ nie ste profesionálny šofér, je vhodné zastavovať častejšie, ideálne po 1,5–2 hodinách jazdy (záleží na skúsenostiach vodiča a dopravnej situácii). „Přestávky sú vhodné nielen na načerpánie síl na novú cestu, ale taktiež na natiahnutie či posilnenie celého tela,“ hovorí fyzioterapeutka Mgr. Sylva Janečková.