Témata: 

Cesta k nutričnej rovnováhe so sledovaním príjmu tekutín a kalórií

To, o čom väčšina ľudí zvyčajne premýšľa v súvislosti s problémami s hmotnosťou, je snaha zbaviť sa nadbytočných kilogramov. Aj…

Tlač
E-mail

To, o čom väčšina ľudí zvyčajne premýšľa v súvislosti s problémami s hmotnosťou, je snaha zbaviť sa nadbytočných kilogramov. Aj to je dôležitá téma pre pacientov so zlyhaním obličiek. U nich to však, bohužiaľ, nie je len o zachovaní štíhlej línie, ale aj o zdravotných problémoch spojených s hmotnosťou, ktoré sa líšia od problémov ľudí so zdravými obličkami. Oveľa dôležitejšie ako ideálna hmotnosť je to, čo sa nazýva suchá hmotnosť, čiže hmotnosť, pri ktorej sa pacienti na dialýze cítia pohodlne a dobre.

 

Čo to pre dialyzovaných pacientov znamená?   

Telesná hmotnosť závislá od dialýzy je tvorená vodou, tukom a bunkovou hmotou, ktorá obsahuje prevažne proteíny. Počas dialýzy dochádza k znižovaniu hmotnosti. Je založené na odstraňovaní vody z buniek tela (intracelulárna) a z priestoru medzi bunkami (extracelulárna). Strata hmotnosti, ktorá nie je podmienená dialýzou, by mohla byť výsledkom podvýživy.

Často je to kvôli zníženiu váhy, a to buď zámerne, alebo neúmyselne bez odporúčania od vašich ošetrovateľov. Nadmerné používanie doplnkov stravy, zníženie príjmu potravy s diétamijesť polovičné množstvo, pravidelné hladovanie, bezsacharidové diéty apod. znamenajú nedostatočný prísun bielkovín a energie, a to vedie k strate tukových tkanív a svalovej hmoty. Tieto prístupy problematické aj u osôb so zdravými obličkami a u pacientov na dialýze môžu byť až nebezpečné. Ale skôr, ako zmeníte svoje stravovanie, poraďte so svojimi ošetrovateľmi.


Regulujme svoju hmotnosť

Hmotnosť tela sa mení zo dňa na deň, a to z pochopiteľných dôvodov, keďže každý deň nezjeme rovnaké množstvo potravy a, samozrejme, využívame tiež rôzne množstvo energie v závislosti od rôznych vecí, ktoré robíme. Okrem črevných pochodov hrá dôležitú úlohu pri kolísaní hmotnosti aj príjem a vylučovanie tekutín. Nie je teda nezvyčajné vidieť rozdiely aj viac ako pár kilogramov za jeden deň, najmä u pacientov na dialýze. Rozdiely v hmotnosti medzi dvoma procedúrami dialýzy sú spravidla spôsobené príjmom alebo stratou tekutín, nie stratou svalovej hmoty či tukového tkaniva. Týmto zmenám nezabráni stravovanie, ale skôr prísne dodržiavanie množstva prijímaných tekutín podľa odporúčania lekára.

Ak pred dialýzou zaznamenáte postupné zvyšovanie vašej hmotnosti, hoci prísne dodržiavate príjem odporúčaného množstva vody, môže to byť známka toho, že klesá schopnosť obličiek vylučovať vodu. Zvýšenie hmotnosti, ktoré býva zaznamenané iba sporadicky, môže naznačovať, že sa prijíma príliš veľa tekutiny. Zadržiavanie vody v nohách a chodidlách je jasným znamením, že telo zadržiava vodu, pretože ju nie je schopné vylučovať v dôsledku zlyhania obličiek. Ak nebudete zadržiavaniu vody venovať pozornosť, môže dôjsť k rozvoju vysokého krvného tlaku, k dlhodobému poškodeniu krvných ciev, či dokonca k poškodeniu srdca alebo pľúcnemu edému.
Chyby pri zaznamenávaní hmotnosti pacienta nie sú často spôsobené samotným procesom váženia, ale skôr tým, že chýbajú informácie o tom, že sa u pacienta na dialýze niečo zmenilo. Napríklad pacient môže mať po nehode sadru, mohol sa podrobiť amputácii alebo v závislosti od ročného obdobia môže mať na sebe ťažké topánky.

 

Venujme pozornosť ideálnemu príjmu potravín

Avšak pacienti, ktorí dodržiavajú príjem tekutín v množstve odporúčanom lekárom, môžu mať riziko zadržiavania vody pod kontrolou, ak nestrácajú tuky či svalovú hmotu bez toho, aby si to všimli. V ideálnom prípade by príjem a vylučovanie vody mali byť vždy v rovnováhe. Priemerné denné vylučovanie moču, ak je zrejmé, by malo byť pravidelne merané. To znamená: môžete piť iba toľko, koľko dokáže vaše telo vylučovať (empirické pravidlo: denné množstvo vylučovaného moču + ​​približne 1 pinta (500 ml) = odporúčané množstvo príjmu tekutín). Príležitostne (asi každé dva týždne) by ste si mali merať množstvo moču, ktorú denne vylúčite, a dané množstvo si zaznamenať. Dôležité je tiež venovať pozornosť skrytým tekutinám – napríklad v ovocí, polievkach a jogurtoch. Tieto potraviny sa skladajú prevažne z vody, takže je potrebné ich zahrnúť do výpočtu vášho rozpočtu tekutín. Neprehliadnuteľná je aj strata vody pri hnačke. Váženie pred dialýzou a po dialýze je postačujúce. Ošetrovateľský personál vezme do úvahy skutočnosť, že môžete mať na sebe iné oblečenie alebo že sa hmotnosť od predchádzajúcej návštevy líši, pretože sa odohráva počas inej dennej doby. Ak je však rozdiel v hmotnosti medzi dvoma procedúrami dialýzy významný, je nevyhnutné zamyslieť sa nad príčinou. Nadbytočná voda sa musí počas dialýzy tiež odstrániť.

 

Čo znamená suchá hmotnosť

Cieľovou hodnotou pre nefrológa je vždy „suchá hmotnosť“ – t.j. vaša telesná hmotnosť bezprostredne po dialýze. Suchá hmotnosť sa používa pri pokuse o výpočet hmotnosti, ktorú by pacient mal, keby bol zdravý a dokázal by úplne odstraňovať nadbytočnú vodu. Nejde o konštantnú hmotnosť. Môže sa zvýšiť, keď budete dobre jesť, a môže sa znížiť, ak prijmete menej energie (menej kalórií) ako zvyčajne. Z praktického hľadiska nefrológ počíta suchú hmotnosť napríklad tak, že vás odváži, zmeria vám krvný tlak, a ďalšími metódami. Tak pacient, ako aj lekár, ktorý zabezpečuje liečbu, môžu rozpoznať úspešnú dialýzu tým, že sa pacient cíti dobre a má krvný tlak, ktorý nie je ani príliš vysoký ani príliš nízky. Ak po dialýze trpíte závratmi, kŕčmi v lýtkových svaloch alebo nízkym krvným tlakom, je možné, že bolo odstránenej príliš veľa vody. Informujte o tom svojho lekára, aby hodnota suchej hmotnosti použitá pre budúcu dialýzu mohla byť zodpovedajúcim spôsobom navýšená.

 

Ak vaša hmotnosť klesá

Často sa stáva, že pacienti na dialýze trpia nedostatkom chuti do jedla. To by sa nikdy nemalo považovať za vítaný spôsob, ako dosiahnuť svoju osobnú ideálnu váhu. Namiesto toho je dôležité udržať si svoju hmotnosť a zabezpečiť stravu bohatú na kalórie a s nízkym obsahom tekutín. To sa dá najlepšie dosiahnuť s malými a častými porciami jedla, ktoré sú pripravované a zdobené čo najchutnejšie. Tak sa rozmaznávajte! Ľahké cvičenie či prechádzka na čerstvom vzduchu môžu tiež podporiť chuť do jedla a pomáhajú budovať a udržiavať svaly. Ak trpíte dlhodobou nevoľnosťou alebo stratou chuti do jedla, poraďte sa so svojím lekárom.