Témata: 

Bolí vás pri behu píšťala? Môže to byť zápal okostice.

Bolest holeně je jedním z nejčastějších problémů, který trápí většinu běžců. Jednou z nejčastějších příčin této bolesti je zánět okostice, která má na fungování našeho těla veliký vliv a projevuje se především při dlouhodobém přetěžování.

Tlač
E-mail

Jedným z najdôležitejších aspektov pri bolestiach určitej časti tela je potreba načúvať svojmu telu, pretože sa nám snaží naznačiť, že je niečo v neporiadku, a že pravdepodobne preťažujeme určitú časť tela. Dlhodobé preťažovanie určitej časti tela spôsobuje postupné poškodenie tkaniva, ktoré môže vyústiť do zranenia postihnutej časti.

 

Čo je to okostica?

Ide o väzivovú blanu, ktorá je obalená kosťou a do nej privádzané živiny, cievne zásobenie a nervové zakončenia, upínajú sa na ňu svalové vlákna a šľachy. Najčastejšími prejavmi bolesti okostice pri behu dráždivý pocit a lokálny opuch, ku ktorým dochádza pri preťažovaní. Pri dlhodobom preťažovaní sa bolesť zväčšuje, a ak sa zanedbá liečba, môže sa bolesť začať prejavovať aj v noci, keď je noha v pokoji a má možnosť odpočívať. Ak sa tieto problémy zanedbajú, môžu viesť k odtrhnutiu okostice od kosti.

 

Najčastejšími príčinami bolesti okostice pri behu sú predovšetkým:

  • Nevhodná bežecká obuv.
  • Preťažovanie sa.
  • Zlá technika behu.
  • Biochemická odchýlka na dolných končatinách.
  • Dlhší beh po tvrdom povrchu s nášľapom na pätu.

  

Ako je možné bolesti okostice predísť?

  • Pred každým behom je veľmi podstatné sa dobre popreťahovať.
  • Pri behu uvoľnite prsty na dolných končatinách a sústreďte sa na došľap na strednú časť chodidla.
  • Správnou technikou behu, čiže správne našľapovať a odrážať chodidlá.
  • Ak ste dlhšiu dobu nebežali alebo chcete navýšiť svoju záťaž, tak pridávajte záťaž postupne.

 

Aké sú možnosti liečby?

Najúčinnejšou liečebnou metódou je pokojový režim, kedy úplne vynecháte akúkoľvek aktivitu, ktorá bolesť spôsobuje, najčastejšie teda beh. Ďalej je možné chladiť postihnuté miesto, ale dávajte pozor na podchladenie daného miesta. Ľad vždy prikladajte cez látkovú bariéru a nechajte ho priložený maximálne pätnásť minút, prípadne je možné aplikovať aj krémy s protizápalovým účinkom.

Ak sa bolesť nezmierni približne po dvoch týždňoch, je dobré vyhľadať lekársku pomoc, teda športového lekára alebo fyzioterapeuta. Pokiaľ ide o tejpovanie, odporúčame využiť kinesio tape, samozrejme po konzultácii s odborníkom.