Témata: 

Zásady správneho stravovania seniorov

Výživa patrí medzi základné fyziologické potreby, je dôležitou podmienkou zachovania ľudského života a udržania zdravia. Vo vyššom veku to potom platí dvojnásobne. Výživa ale neplní len sýtiacu funkciu, má aj sociálno- psychologický rozmer a stáva sa tiež určitým prostriedkom prevencie chorôb a malnutrície (podvýživy).

Tlač
E-mail

Poradiť univerzálne odporúčanie alebo všeobecne platný recept na správnu výživu v starobe je prakticky nemožné. Výživové odporúčania sú individuálne a líšia sa v závislosti od veku, pohlavia, aktuálneho zdravotného stavu, miery pohybovej aktivity, chorobnosti a výživových zvyklostí každého seniora. Ďalej je potrebné zohľadniť prostredie, v ktorom daný človek žije, stupeň jeho sebestačnosti a v neposlednom rade aj jeho finančné možnosti. Základné zásady správnej výživy seniorov sa ale príliš nelíšia od pravidiel, podľa ktorých by sa mal riadiť prakticky každý človek po celý život.

Tri základné piliere správnej výživy

Pravidelnosť, pestrosť a primeranosť sú tromi základnými piliermi, ktorých dodržiavanie tvorí základ správnej výživy. Pravidelnosť vo výžive znamená rozložiť si stravu do niekoľkých menších porcií v priebehu celého dňa. Je dôležité jesť primerane často: optimálne raňajkovať, desiatovať, obedovať, znovu desiatovať a večerať. Rovnako tak je potrebné dodržiavať aj pitný režim.

Ďalším dôležitým výživovým ukazovateľom je pestrosť, ktorá pomáha predchádzať nedostatku, ako aj nadbytku živín. Pestrý jedálny lístok by mal obsahovať čo najviac rôznych druhov potravín – obilniny, pečivo, cestoviny, ryžu, ovocie, zeleninu, mliečne výrobky, mäso, ryby, vajcia, strukoviny, orechy atď.

Ak to zdravotný stav daného človeka nevyhnutne nevyžaduje, strava seniorov by sa mala vyhnúť zbytočným diétnym obmedzeniam. Určite nie je vhodné z jedálneho lístka vynechať potraviny a jedlá, ktoré má senior rád.

Primeraná veľkosť jednotlivých porcií aj celkového denného príjmu živín potom zabezpečí, že senior nepriberá, ale ani nechudne, skrátka si udržiava optimálnu telesnú hmotnosť. U staršieho človeka je prioritou najmä zabrániť podvýžive, a preto je potrebné dôsledne sledovať množstvo skonzumovanej stravy.

Viac korenia a dostatočné množstvo ovocia a zeleniny

Vyšší vek sa vyznačuje častými poruchami chuti, takže pri príprave jedál je možné používať väčšie množstvo korenia. To sa však v žiadnom prípade nevzťahuje na kuchynskú soľ. Naopak veľmi vhodné sú bylinky a zelené vňate.

Vzhľadom na časté problémy seniorov s chrupom alebo na jeho úplnú stratu je nevyhnutné prispôsobiť úpravu a konzistenciu stravy – pokrmy variť do mäkka, krájať na malé kúsky, roztlačiť vidličkou, mlieť, mixovať, pasírovať a pod. Jedálny lístok každého seniora by mal tiež zahŕňať ovocie a zeleninu, najlepšie v niekoľkých porciách denne. S ohľadom na spomínané komplikácie je často potrebné upraviť ovocie a zeleninu olúpaním šupky alebo nastrúhaním, pripraviť ich na spôsob pyré alebo nejaké množstvo pridať do polievok, nákypov, hlavných jedál, príloh, nátierok, kokteilov, kaší, pudingov a pod.

Z pohľadu spôsobu prípravy pokrmov je vhodné predovšetkým varenie, dusenie a zapekanie. Smaženiu a grilovaniu je lepšie sa vyhýbať.

Kultúra stolovania a pitný režim

Veľmi dôležitá je aj kultúra stolovania. V príjemnom, peknom a pokojnom prostredí a tiež v prirodzenom kontakte s inou osobou sa človek naje oveľa lepšie a viac, ako keď bude jesť sám a v strese. Preto je potrebné venovať pozornosť aj úprave pokrmu na tanieri.

Seniori bývajú často ohrození dehydratáciou, pretože so zvyšujúcim sa vekom prirodzene ustupuje pocit smädu. Pritom každý človek by mal počas dňa vypiť aspoň osem stredne veľkých pohárov. Pri zvýšenej strate tekutín, napríklad pri horúčkovitých ochoreniach, hnačke alebo zvracaní, pri zvýšenom potení a v horúcom počasí, je potrebné príjem tekutín ešte zvýšiť. Druhy nápojov by sa mali striedať, ale tie s obsahom kofeínu, rovnako ako alkohol, sa do pitného režimu nepočítajú.

Pomôže sipping alebo rada odborníka

Ak potravinový príjem prirodzenou cestou zlyháva, je potrebné zabezpečiť prísun potrebnej energie obohatením stravy, napr. formou sippingu. Ide o vyváženú tekutú stravu prispôsobenú na popíjanie, ktorá obsahuje presne definovaný pomer nutrične vyvážených zložiek. Bežne je možné v lekárňach kúpiť množstvo príchutí aj výrobkov špeciálne vyvinutých pre potreby diabetikov alebo nefrologických pacientov.

V prípade, ak problémy s príjmom potravy pretrvávajú dlhší čas a nie je možné ich zvládnuť v domácich podmienkach, odporúčame konzultáciu s nutričným terapeutom.

Kde sa môžete poradiť a kde zohnať vhodný sipping?

Ak sa potrebujete poradiť s odborníkom, využite niektorú z odborných nutričných ambulancií. Väčšinu starostlivosti Vám uhradí zdravotná poisťovňa.
Zoznam ordinácií nájdete na stránkach Spoločnosti klinickej výživy a intenzívnej metabolickej starostlivosti.

Sipping, alebo tekutú výživu bohatú na vitamíny a potrebné živiny, môžete kúpiť od niekoľkých rôznych značiek.